czwartek, 27 lutego 2014

"Popiół i kurz: opowieści ze świata Pomiędzy." Jarosław Grzędowicz- RECENZJA

Od ukończenia przeze mnie „Pana Lodowego Ogrodu” minęło już trochę czasu. Dość długo nie mogłem się zabrać za przeczytanie innej powieści Grzędowicza. Obawiałem się, że po napisaniu czegoś tak dobrego spotka mnie jakaś nieudolna powieść. Czy jednak „Popiół i kurz” jest właśnie czymś takim?
            Nie spodziewałem się, że ta książka może mnie aż tak zaskoczyć. W pozytywnym tego słowa znaczeniu oczywiście.
            Wszystko zaczyna się od opowiadania-prologu „Obol dla Lilith”. Główny bohater, uważany przez rodzinę za kompletnego czubka posiada pewne nadprzyrodzone umiejętności. Potrafi przenikać do „świata pomiędzy”. Świat ten znajduje się ten na wyciągnięcie ręki od nas. Wszystkie otaczające nas przedmioty mają swoją duszę- Ka, która jest obecna w owej rzeczywistości. Dla dusz ludzkich jest czymś przypominającym czyściec. Nasz bohater pełni tam rolę Charona, przeprowadza zagubione dusze w stronę światła.
            W tym opowiadaniu bohater musi rozwikłać zagadkę tajemniczej śmierci ukochanej swojego siostrzeńca. Już od pierwszych stron polubiłem bohatera stworzonego przez Grzędowicza: inteligentny, cyniczny ze specyficznym poczuciem humoru.
            W powieści natomiast pojawia się zagadkowa śmierć przyjaciela naszego śmiałka – jezuity brata Michała. Kto stoi za jego śmiercią? Co oznaczają tajemnicze wizje? Kim są mnisi w czarnych habitach pojawiający się w krainie pełnej popiołu i kurzu? Odpowiedź znajdziecie na kartach powieści.
            Dużym plusem jest to, że wątek kryminalny został przyćmiony niepewnością o los bohatera. Czułem się tak jakbym czytał dobry thriller.
            Grzędowicz jest jednym z najbardziej „utytułowanych” pisarzy fantasy (m.in. nagrody Zajdla). Jest to pisarz o wielu zainteresowaniach: sztuka, muzyka a nawet kulinaria. To ostatnie hobby przemycił do tej powieści, znajdziemy tutaj ciekawy przepis na wątróbkę podany prawie jak w książce kucharskiej ;).


            „Popiół i kurz” to opowieść pełna mroku, szarości i atmosfery grozy. Autor posługuje się bardzo obrazowym i precyzyjnym językiem. Ciekawy pomysł i bardzo dobra książka.

1 komentarz :

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz i poświęcenie tych paru minut na lekturę mojego tekstu. Zachęcam do dołączenia do grona obserwatorów. Daje mi to dodatkową motywację przy tworzeniu kolejnych wpisów :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...