niedziela, 23 grudnia 2018

"Bitwy w świecie Tolkiena" David Day - RECENZJA

Całkiem niedawno przy okazji pisania recenzji "Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa" Tolkiena wspomniałem, że jesień oraz zima to pory roku, które najbardziej kojarzą mi się z tym pisarzem. To właśnie w takim okresie roku po raz pierwszy czytałem jego słynną trylogię o Pierścieniu. Jednak nie wspominałem o tym, jaka fascynacja opanowała mnie po przeczytaniu "Powrotu Króla". Chciałem jeszcze więcej. Zacząłem szukać innych publikacji Tolkiena a nawet sięgać po kontynuacje losów Śródziemia takich autorów ja Pierumov czy alternatywną wersję Wojny o Pierścień, widzianą oczami "tych złych" autorstwa Yeskova. Jakaż szkoda, że wtedy nie miałem okazji sięgnąć po książkę taką jak "Bitwy w świecie Tolkiena" Davida Day. Dlaczego? 

    Moje krótkie rozważania należałoby zacząć od małej prezentacji autora. David Day to pisarz urodzony w Kanadzie. W zasadzie cały swój dorobek literacki poświęcił na badaniu świata stworzonego przez Tolkiena. Stworzył m.in. bestiariusz czy też atlas Śródziemia.

    "Bitwy w świecie Tolkiena" to, szybkie przedstawienie największych batalii jakie toczyły się w dziełach J.R.R. Tolkiena. Autor przedstawia je w sposób chronologiczny zaczynając od tych dziejących się w "Silmarillionie", "Hobbicie" a kończąc na tych z "Władcy Pierścieni". Prezentacji danej bitwy towarzyszy, krótki rys postaci odgrywających najważniejsze role oraz przedstawienie motywacji jakimi kierowały się istoty wywołujące dany konflikt. David Day zwraca również uwagę czytelnika na elementy, które inspirowały Tolkiena przy tworzeniu epickich bitew. Czytelnik może dowiedzieć się dlaczego krasnoludy stosowały określoną taktykę walki i na jakich jednostkach była ona wzorowana oraz odnaleźć pewne wspólne elementy, które Tolkien zaczerpnął z hinduskich legend. 


    Jednak uważam, że lektura "Bitew w świecie Tolkiena" powinna  odbywać się równolegle z czytaniem książki Mistrza. Tylko wtedy mając przed oczami dokładny opis starcia można bardziej uzmysłowić sobie sens grafik przedstawiających dane starcie. Zresztą autor za każdym razem prezentuje dokładne miejsce, w której z książek Tolkiena należy szukać wydarzenia, które jest omawiane. Sama lektura "Bitew" nie zajmuje dużo czasu. Wpływ na to ma również bardzo duża ilość ilustracji, które z pewnością są dodatkowym atutem książki.

    "Bitwy w świecie Tolkiena" to interesująca pozycja dla każdego fana twórczości tego brytyjskiego pisarza. To doskonały dodatek, który śmiało można trzymać w ręku podczas lektury dzieł Mistrza aby jeszcze mocniej poznać geniusz Tolkiena.


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka

 

  

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz i poświęcenie tych paru minut na lekturę mojego tekstu. Zachęcam do dołączenia do grona obserwatorów. Daje mi to dodatkową motywację przy tworzeniu kolejnych wpisów :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...