czwartek, 22 marca 2018

8 cytatów, które warto poznać - #3 CYTATY

    Minął już prawie rok od mojego ostatniego postu dotyczących cytatów, które uważam za warte poznania i być może zapamiętania. Często bywa tak, że słysząc jakiś wcześniej przeczytany fragment powieści staje nam przed oczami cała paleta doznań i wspomnień związana z lekturą danej książki. Dlatego zapraszam Was do zapoznania się z kolejną porcją cytatów, które uważam za ważne.



-1-

Sienkiewicz należy do grona moich ulubionych autorów z czasów szkolnych. Kiedyś dałem temu wyraz tworząc post dotyczący 10 mało znanych faktów z jego życia. 


"W tym morzu zła, głupstw, niepewności i zwątpień, jakim jest istnienie, jedna rzecz jest warta życia, niewątpliwa, mocna jak śmierć - to miłość. Nic nie ma poza nią..." 




-2-


"Legion" Elżbieta Cherezińska (recenzja). To z pewnością książka, którą każdy Polak powinien poznać. Zwłaszcza w okresie kiedy tyle mówi się w przestrzeni publicznej o Żołnierzach Wyklętych. A poniżej mała próbka tego z czym musieli borykać się ludzie walczący o Polskę. 

„ - Nogi są najważniejsze. Partyzant walczy nogami. Głowę to musi mieć dowódca, tak nam tłumaczył bosman Grzmot, a żołnierzowi wystarczą nogi. I nigdy nie rwij się do oficerek.
-Dlaczego? - Szczupłe palce Bożeny gładziły sztywną skórę butów.
-Bo podrapać się ciężko. A w saperki łatwo wsuniesz wycior od karabinu i już.
Popatrzyła na niego nie rozumiejąc
-Nie masz jeszcze wszy? - domyślił się. - Będziesz miała. Dobrze, jak ci się uda świerzbu nie złapać." 






-3-

conan
"Conan i Skrwawiona Korona" Robert E. Howard (recenzja). Nie będę ukrywał, że twórczość Howarda intryguje mnie od dawna a wydanie wszystkich jego tekstów dotyczących Conana przez Rebis uważam za godny hołd dla tego pisarza. A poniżej  zdanie, które z pewnością na zawsze zmieniło dzieje literatury. 




"Zatem, na Croma, przybyłem!" 











-4-


Henryk Dobrzański
"Hubal" Jacek Komuda (recenzja)O Henryku Dobrzańskim usłyszałem po raz pierwszy dzięki mojemu dziadkowi. Pamiętam jakby to było dzisiaj kiedy do późnej nocy oglądał film „Hubal”. Hubal to człowiek niezłomny oraz bohater, o którym wciąż słyszało za mało Polaków. 


„Nasz naród od wieków płacił najwyższą cenę za prawo do mówienia i modlenia się po polsku. Gdzie są Irlandczycy? Zginęła Burgundia, Normandia. Jest wiele narodów nic nieznaczących, bo poddali się jak niewolnicy i przyjęli język prześladowców. Na tym poświęceniu i daninie krwi zasadza się wielkość Polaków. Jak mówił Staszic, mój ojciec duchowy: paść może i naród wielki, zniszczeć tylko nikczemny! A póki żyje chociaż jeden Polak, póty jesteśmy cierniem w oku wrogów, kamieniem w trybach ich maszyny.”



-5-


"Drugie odkrycie ludzkości. Nostrilia" Cordwainer Smith (recenzja)Książki Cordwainera Smitha pewnie nie kupiłbym gdyby nie pojawiła się ona w serii Artefakty. Lubię mieć porządek w swojej biblioteczce i nie chciałem aby zabrakło w pięknie wydanym cyklu książki o numerze piątym. Teraz wiem, że popełniłbym jeden z największych błędów a Smith zaraz po takim pisarzu jak Brunner to moje kolejne odkrycie.


 „Grzech to naprawę ciężka praca. Sam związany z nim wysiłek, często dobija się na ludzkiej twarzy”








-6-


"Kacper Ryx i Król Alchemików" Mariusz Wollny. O Kacprze Ryksie usłyszałem po raz pierwszy parę lat temu kiedy chodziłem jeszcze do liceum. Książkę poleciła mi moja nauczycielka polskiego. Uważam, że książki opowiadające o tym królewskim inwestygatorze pomimo tego, że są świetne są również bardzo niedoceniane.


„Ze wszystkich rodzajów kłamstwa najgorsze jest oszukiwanie samego siebie. Z tego nigdy nic dobrego nie wynika. Dla nikogo. Prawda wyzwala” 








-7-


"Lew Macedonii" David Gemmell (recenzja). Gemmella cenię przede wszystkim za jego Sagę Drenajów. Chociaż dwutomowy cykl umiejscowiony w antycznej Grecji trochę mnie rozczarował to i tak uważam, że każdy uważający się za fana fantastyki powinien zapoznać się z książkami tego brytyjskiego pisarza. 





„Rozpacz jest siostrą klęski. Nigdy nie pozwól by Cię dotknęła”










-8-



"Kroniki Jakuba Wędrowycza" Andrzej Pilipiuk (recenzja). Nie ma chyba bardziej zwariowanego bohatera w polskiej fantastyce od Jakuba Wędrowycza. Jednak w opowiadaniach pełnych humoru i groteski można znaleźć również zdania, które powinny dawać do myślenia.



„Gdyby ludzie znali ciężar prawdziwej wiary, byłoby więcej ateistów” 




3 komentarze :

  1. Z największym przekąsem (i w punkt) Pilipiuk. :) Sienkiewicz o miłości. Nawet Smith się znalazł, ja też od niego coś miałem. Ech, ale tym Gemmellem to mi przypomniałeś Troję, jak mi się ją rewelacyjnie czytało i chętnie bym przeczytał tego "Lwa" we wznowieniu z drugim tomem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wątpię żeby takie wydanie się pojawiło (obym się mylił). I tak duży plus, że Rebis wydał "Troję". Ja już straciłem nadzieję i na nowe wydanie "Lwa" a o Sadze Drenajów nie wspomnę :/

      Usuń
    2. A o Sadze Drenajów to ja nawet nie marzę. :(

      Usuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz i poświęcenie tych paru minut na lekturę mojego tekstu. Zachęcam do dołączenia do grona obserwatorów. Daje mi to dodatkową motywację przy tworzeniu kolejnych wpisów :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...